Informacje ogólne

Nauka w Szkole Podstawowej, Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącym „Amigo” odbywa się na zasadach partnerstwa, wzajemnego zrozumienia, tolerancji i indywidualizacji pracy z uczniem. Jest to możliwe poprzez dobór właściwych metod i form pracy.

Wewnątrzszkolny system oceniania ukierunkowany na ukazywanie dobrych stron ucznia, jego pozytywną motywację do pracy. Służy temu:

  • Comiesięczna ocena zachowania ucznia – daje możliwość zmiany swych zachowań i postaw ucznia na lepsze
  • Szkolny program wspierania uzdolnień w ramach zajęć indywidualnych, konsultacji lub kół zainteresowań
  • Ocenianie ucznia w zależności od dysfunkcji głównie na podstawie wypowiedzi ustnych bądĽ pisemnych.
  • Ocenianie uczniów dyspanseryjnych pod kątem włożonego wysiłku, a nie tylko za uzyskany efekt końcowy.
  • Wydłużenie czasu na prace pisemne, dodatkowe prace domowe i ćwiczenia na lekcji o różnej skali trudności i różnorodności form.
  • Organizacja egzaminów (maturalnych, gimnazjalnych) w warunkach i formie dostosowanej do dysfunkcji osoby niepełnosprawnej.
  • Rozumienie zachowań współtowarzyszących różnego rodzaju dysfunkcjom (np. przy dysleksji – zaburzenia mowy, orientacji w przestrzeni, postaw lękowych lub agresywnych, itp.).

Kształtowanie dojrzałości emocjonalno-społecznej ze szczególnym uwrażliwieniem na tolerancję wobec drugiego człowieka – uczymy się siebie wzajemnie. Uczniowie pełnosprawni uczą się jak żyć z osobami niepełnosprawnymi i na odwrót, osoby niepełnosprawne uczą się funkcjonować z osobami sprawnymi.

  • Liczne koła zainteresowań.
  • Akcje charytatywne (Góra Grosza, Akcja Pajacyk, Zbiórka na rzecz Schroniska dla Zwierząt, Zbiórka darów na rzecz uczniów z rodzin wielodzietnych SP w Zaborowie, Zbiórka surowców wtórnych, z których dochód przeznaczony jest na Dom Seniora).
  • Wycieczki krajowe i zagraniczne.
  • Organizacja konkursów propagujących ideę integracji.
  • Udział uczniów niepełnosprawnych we wszystkich wyjściach, wyjazdach organizowanych przez szkołę (teatr, kino, muzeum, wycieczki, itp.). Szkoła w pełnym zakresie zabezpiecza organizację przejazdów na własny koszt.

Szkoły „Amigo” należy do Miejskiego Programu Szkół Promujących Zdrowie.

Realizowane programy to: „Asertywność – sztuka bycia sobą”, „Jak sobie radzić ze stresem”, „Człowiek, miłość, rodzina”, „Problemy nastolatka”, „Narkotyki w świecie – profilaktyka”, „Debaty – profilaktyka uzależnień”, „Nie truj się – kampania profilaktyczno-edukacyjna”, „Szkoła wolna od narkotyków”, „Profilaktyka antytytoniowa”, „Program antyalkoholowy NOE”, „Profilaktyka antytytoniowa”, „Profilaktyka AIDS – Bez ryzyka”, „Droga do Sukcesu”, „Czy naprawdę jesteśmy inni?”, „Razem w szkole”, „Szkoła z klasą”, „Szkoła przyjazna uczniom z dysleksją”, „Połączeni Sportem”, „Zachowaj Trzeźwy Umysł”, „e-Twinning”, „Płytka Wyobraźnia to Kalectwo”.

Wspomaganie rozwoju młodzieży możliwe jest również dzięki:

  • Stosowaniu w praktyce możliwości wydłużenia o rok etapu edukacyjnego dla uczniów niepełnosprawnych.
  • Dla uczniów o specyficznych trudnościach w nauce, na wniosek rodziców, z wybranych przedmiotów organizowane są zajęcia indywidualne, np. z matematyki lub języka polskiego, natomiast wszystkie pozostałe przedmioty nauczane są w zespole klasowym.
  • Nauczanie indywidualne (orzeczenie PPP) prowadzone jest wyłącznie na terenie szkoły. Młodzież włączana jest do grup rówieśniczo-klasowych na lekcjach: religii, sztuki, techniki, języków obcych, informatyki zgodnie z obowiązującym wewnątrzszkolnym regulaminem zajęć nauczania indywidualnego.
  • Młodzież z wadami słuchu bądĽ z głęboką dysleksją rozwojową zwolniona z drugiego języka obcego (opinia PPP) udaje się w czasie „wolnych” lekcji odpowiednio na zajęcia wyrównawczo-konsultacyjne, zespoły korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia informatyczne.
  • Organizacja zajęć dla uczniów uzdolnionych (koła zainteresowań, dodatkowe zajęcia indywidualne).
  • Organizacja konsultacji z każdego przedmiotu (2 godz. – tygodniowo).
  • Wspomaganie nauczania poprzez stosowanie programów komputerowych i nowoczesnych technologii : rzutniki multimedialne, tablice interaktywne, kalkulatory graficzne, playstation 3,
  • Nauczanie języków obcych na poziomie gimnazjum – 6 godzin tygodniowo (3 godziny jęz.angielskiego i 3 godz. jęz.niemieckiego), na poziomie LO – 10 godzin tygodniowo (6 godzin jęz. angielskiego i 4 godziny – jęz. niemieckiego).
  • Prowadzenie Programów Młodzieżowej Przedsiębiorczości: „Droga do Sukcesu”, „Debaty Szkolne”, „Przedsiębiorczość”, „Ekonomia Stosowana”
  • Zajęcia z wychowania fizycznego: sala gimnastyczna.
  • Koła zainteresowań: plastyczne, matematyczne, informatyczne, muzyczne, maturalne koła przedmiotowe: biologiczne, historyczne, matematyczne, WOS, fizyczne oraz wiele innych (patrz – koła zainteresowań).
  • Zwiększona liczba godzin z przedmiotów maturalnych dla klas licealnych.
  • Dodatkowe zajęcia przygotowujące do egzaminów gimnazjalnych dla II i III klas gimnazjalnych.
  • Organizacja próbnych egzaminów maturalnych i gimnazjalnych.

Praca z dzieckiem i rodziną

  • Comiesięczne spotkania na wywiadówkach i konsultacjach grupowych
  • W indywidualnych przypadkach praca terapeutyczna z rodziną w ujęciu systemowym.
  • Psychologiczne doradztwo i pomoc rodzinie.
  • Pilotowanie i pomoc w zakresie orzecznictwa oraz opiniowania przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
  • Pomoc rodzicom w pozyskiwaniu sponsorów opłacających naukę dziecka.
  • Organizowanie badań przesiewowych dla uczniów szkoły (bezpłatne badania mowy, słuchu i wzroku).
  • W uzasadnionych przypadkach – konsultacje z lekarzem psychiatrą.

Baza lokalowa

  • Budynek bez barier architektonicznych: winda, podjazdy, toalety przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
  • Ogrodzony teren rekreacyjny.
  • Biblioteka.
  • Sala informatyczna z dostępem do Internetu.
  • Gabinety: chemiczny, biologiczny, informatyczny, plastyczny, terapii pedagogicznej, terapii neurologopedycznej, muzykoterapii, biofeedback’u, AVS, RSA, terapii sensorycznej, terapii zajęciowej.
  • Gabinet pomocy przedmedycznej.
  • Bufet.